آخرین ارسالات تالار

 
 

بازگشت   فوروم ایران آمریکا > ورود به تالار سیاسی > ایران > خبر سیاسی

پاسخ
    نمایش ها: 4589 - پاسخ ها: 6  
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 04-12-2009, 10:31 AM   #1
alisosho
 
alisosho's Avatar
 
تاریخ عضویت: Mar 2009
پست ها: 8,772
تشکرها: 13,792
در 7,006 پست 25,787 بار تشکر شده
Points: 68,399, Level: 100
Points: 68,399, Level: 100 Points: 68,399, Level: 100 Points: 68,399, Level: 100
Activity: 100%
Activity: 100% Activity: 100% Activity: 100%
پیش فرض "نوند" سومين خودروي ملي ايران +عكس+ماجراي توليد

عكس: خودروي ملي جديد ايران خودرو
تيزرو، خبرگير، خبرآور و پيک در فرهنگ معين و اسب تيزرفتار و اسب تيزفهم بادپاي بزين در فرهنگ دهخدا معاني واژه «نوند» هستند که ايران خودرو در کنار «سمند» اين نام را براي دومين حضور ملي خود انتخاب کرده است. «سمند» نامي بود که گفته مي شود سيدمحمد خاتمي براي نخستين خودرو ملي کشور برگزيد. در فرهنگ معين «سمند» اسبي است که رنگش رو به زردي گراييده.
«قيافه اش چيني نيست ولي چيني ها براي آن مي ميرند. از 206 صندوقدار کمي بزرگ تر است، پورشه در تيونيگ و ساخت اکسل آن نقش داشته و بدنه در ايتاليا طراحي شده البته اسپانيا هم در برخي کارهاي طراحي و مهندسي و تست خودرو از دو سال پيش کمک کرده است.»

«نوند» دومين خودروي ملي ايران خودرو با مشخصات بالا است (به نقل از قائم مقام ايران خودرو) که هفته جاري با حضور رئيس جمهوري از آن رونمايي خواهد شد.


«نوند» که پيش از اين با نام X12 معروف شده بود خودرويي است که در اوايل دهه 80 پس از آنکه سمند رونمايي شد با عنوان پروژه «نيوپيکان» يا «پيکان جديد» به رهبري حميدرضا کاتوزيان رئيس فعلي کميسيون انرژي مجلس کليد خورد اما با گماشته شدن منوچهر منطقي به مديرعاملي ايران خودرو اين پروژه متوقف شد تا منطقي در اولين گام کاتوزيان را که بعدها به عنوان نماينده تهران به مجلس راه يافت يکي از منتقدان جدي خود کند و کاتوزيان در نقد او بگويد؛ «آقاي منطقي عرضه مديريت يک دبستان را ندارد چه برسد به ايران خودرو.»


منطقي به جاي پيگيري نيوپيکان طراحي و ساخت پژو 206 صندوقدار را در پيش گرفت که اين پروژه چند 10 ميليارد توماني در نهايت اواخر سال 84 رونمايي و توليد انبوه آن شروع شد. با پايان يافتن پروژه ساخت 206 صندوقدار اين شرکت پرونده خاک خورده نيوپيکان را از قفسه ها بيرون کشيد تا با نام X12 پروژه يي را آغاز کند که قصدش گرفتن سهم بازار خودروهاي «نيمه ارزان، نيمه گران» باشد و قشر متوسط بتواند از آن استفاده کند.

اين خودرو در اسفندماه سال گذشته آماده رونمايي بود و حتي زمان و مکان آن نيز مشخص شده بود که يکباره برگزاري مراسم با مخالفت وزارت صنايع و معادن روبه رو و قرار شد رونمايي از اين خودرو در ارديبهشت ماه 88 صورت گيرد تا با نزديک شدن به انتخابات آسان تر از اين پروژه به عنوان دستاورد دولت نهم ياد شود. از سويي فرصت کافي براي برکناري منطقي نيز فراهم آيد تا مراسم رونمايي اين خودرو کاملاً «دولت نهمي» برگزار شود. احمدي نژاد در حالي قرار است پرده از روي «نوند» بردارد که گفته مي شود منوچهر منطقي نيز در اين جلسه حضور خواهد يافت تا رئيس جمهوري از وي تقدير کند، اما شنيده ها حاکي است وي از حضور در اين مراسم سر باز خواهد زد تا به اين صورت راه خود را از دولت نهم جدا کرده باشد.
نوند چگونه خودرويي است

اين خودرو در کلاس بين B و C توليد شده که پلت فورم (موتور، سيستم تعليق و ترمز) مورد استفاده براي ساخت همان پلت فورم 206 است با اين تفاوت که براساس اظهارات مجيد شيخاني قائم مقام ايران خودرو که چندي پيش با ايسنا گفت وگو کرده بود قرار است روي اين خودرو موتور FE7 (موتور ملي بنزيني و گازسوز) با دو حجم 1700 و 1600 سي سي و موتورهاي ديزلي براي آن تعريف شده است. گيربکس نوند در شرکت نيرومحرکه توسعه يافته که مشاوران آلماني در طراحي آن مشاوره داده اند. پورشه هم براي سازگار کردن اکسل جديد اين خودرو و تيونيگ آن نيز به ايران خودرو کمک کرده است. سيستم تعليق هم در ايران خودرو به طراحي رسيده اما اتاق نوند و تزئينات داخلي آن با کمک ايتاليايي ها در مرکز تحقيقات ايران خودرو طراحي شده است. «نوند» در دو مدل توليد خواهد شد که گفته مي شود قيمت يک مدل آن حدود دو ميليون براي رقابت با مينياتور و مدل بعدي حداکثر تا 12 ميليون قيمت خواهد داشت به طوري که نوند معمولي حدود 10 و نوند اتوماتيک حدود 5/11 ميليون تومان قيمت گذاري شده است. ظاهراً کيسه هوا براي دو سرنشين جلو و ترمز ضدقفل (ABS) نيز از قطعات اصلي و نه آپشن براي اين خودرو است. پروژه ساخت خودروهاي ملي در دهه 70 پس از آنکه وضع ارزي کشور بهبود يافت در ايران خودرو با سرمايه گذاري 800 ميليارد توماني آغاز شد تا اين شرکت اوايل دهه 80، نخستين خودرو ملي کشور را به توليد برساند و از سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور وقت بخواهد براي رونمايي آن به ايران خودرو برود. اما ظاهراً استفاده از عنوان «ملي» براي اين خودرو خاتمي را با ترديد مواجه کرده و باعث مي شود وي از حضور در اين مراسم خودداري کند. منوچهر غروي مديرعامل وقت ايران خودرو نيز که در انتخابات دوم خرداد سال 76، علناً از علي اکبر ناطق نوري حمايت کرده بود، اعلام مي کند اگر رئيس جمهوري براي رونمايي اين خودرو شرکت نکند شخصاً از «سمند» پرده برخواهد داشت. اين تهديد شايد باعث شد تا خاتمي در مراسم رونمايي از سمند شرکت کند اما هرگز نام خودرو ملي را براي سمند استفاده نکرد.

مينياتور و نوند دو خودرويي هستند که اواخر دهه 70 يا اوايل دهه 80 کليد خوردند اما به سبب غيراقتصادي بودن متوقف شدند تا خودروسازها به جاي روي آوردن به ساخت خودروهاي ملي سراغ پروژه هاي مشترکي همچون ال- 90 بروند که با روي کار آمدن دولت نهم ناگهان ورق برگشت؛ پروژه ال- 90 به حالت تعليق درآمد و ساخت خودروهاي ملي دوباره در دستور کار قرار گرفت اما اينکه آيا انجام چنين پروژه هايي براي دو بنگاه بزرگ اقتصادي کشور و سهامداران آن سودي به همراه دارد يا خير، پرسشي است که هنوز پاسخ مناسبي به آن داده نشده است و معلوم نيست آيا مينياتور و نوند کشور را در مسير خودروساز شدن قرار خواهند داد يا خير. از سويي ظرفيت و کشش بازار خودرو داخلي به گفته بسياري از صاحب نظران و براساس مطالعات صورت گرفته سالانه چيزي حدود 2/1 ميليون دستگاه است که از اين ميزان سمند به عنوان نخستين خودرو ملي کشور تنها 80 هزار دستگاه (6/9 درصد) از خودروهاي ساخت داخل سهم دارد چرا که بيشتر خودروهاي ساخت داخل محصولات تحت برند کياموتورز کره و پژو فرانسه است و هنوز خودرو ملي پس از گذشت شش سال نتوانسته سهمي همچون پيکان و پرايد را در بازار به خود اختصاص دهد. حال پرسش اينجاست که آيا با توجه به برنامه کاهش تعرفه واردات خودرو و وجود محصولاتي همچون پژو 206، تندر 90، ريو و... آيا خودروسازهاي کشور با آوردن هوو براي ساير محصولات خود مي توانند اصل اقتصادي بودن را در بنگاه هاي خود سامان دهند؟
__________________
درد من تنهايي نيست؛
بلكه مرگ ملتي است كه گدايي را قناعت؛
بي عرضگي را صبر و
با تبسمي بر لب...
اين حماقت را حكمت خداوند مي نامند. (گاندی)
alisosho آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
4 کاربر از alisosho بخاطر ارسال این پست تشکر کرده اند:
قدیمی 04-18-2009, 11:14 AM   #2
alisosho
 
alisosho's Avatar
 
تاریخ عضویت: Mar 2009
پست ها: 8,772
تشکرها: 13,792
در 7,006 پست 25,787 بار تشکر شده
Points: 68,399, Level: 100
Points: 68,399, Level: 100 Points: 68,399, Level: 100 Points: 68,399, Level: 100
Activity: 100%
Activity: 100% Activity: 100% Activity: 100%
پیش فرض ايكس 12 خودرو ملی ايران خودرو فردا رونمايي مي‌شود

دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو با حضور مقامات بلند پايه كشوري و مديران ارشد صنعت خودرو سازی و مديران گروه صنعتي ايران خودرو فردا درسالن ساپكو رونمايي مي شود
مجيد شيخاني قائم مقام مديرعامل در محصول و كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو با بيان اين مطلب گفت : خودرو ايكس دوازده در راستاي توسعه برند ملي ايران خودرو با طراحي و استاندارد هاي روز ، مناسب براي خانواده ، ارزان قيمت و دركلاس C خودرو صندوقدار تعريف شده است .
وي افزود : توليد و عرضه همزمان خودرو ايكس دوازده درايران و درچهار قاره جهان از ويژگيهاي دومين خودرو بابرند ملي ايران خودرو است .
شيخاني خاطر نشان كرد : اين خودرو اولين خودرو ايراني درتطابق با الزامات استاندارد محافظت از عابر پياده ( (Pedestrian impact درهنگام تصادف است و همچنين اولين خودرويي است كه استاندارد هاي آلايندگي يورو 4 و 5 را اخذ مي كند .
وي تاكيد كرد : درراستاي كسب مزيت رقابتي در بازار هاي خارجي ، خودرو ايكس دوازده علاوه بر استاندارد هاي روز اروپا جايگاه بسيار مطلوبي در رده بندي ايمني درميان خودرو هاي همكلاس بر مبناي معيار EUroNCAP 3 ستاره براساس سطح ايمني تعريف شده براي سرنشينان و عابر پياده دارد .
قائم مقام مديرعامل در محصول و كيفيت گروه صنعتي ايران خودرو اظهارداشت : با طراحي و توسعه بخش عمده اي اززير مجموعه هاي پلتفرمي ، خودرو ايكس دوازده برروي پلتفرمي با مالكيت معنوي شركت ايران خودرو به بازار عرضه خواهد شد .
وي تصريح كرد : دومين خودرو با برند ملي ايران خودروبا تنوع گسترده در موتورهاي 6/1 ليتري بنزيني و 7/1 ليتري (موتور ملي پايه گازسوز )و تجهيزات جانبي ارائه مي شود بطوريكه مشتريان ، امكان انتخاب مدل هاي متنوعي از اين خودرو را دارند . اين محصول در انتهاي سال 1388 روانه بازار هاي داخلي و خارجي خواهد شد .
وي با اشاره به اينكه تيراژ نهايي توليد خودرو ايكس دوازده ، سالانه 150 هزار دستگاه است ، خاطر نشان ساخت : در بازاز داخلي اين محصول بدون محدويت عرضه خواهد شد ضمن آنكه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده ، 25 درصدتيراژ توليد اين خودرو روانه بازارهاي خارجي خواهد شد .
__________________
درد من تنهايي نيست؛
بلكه مرگ ملتي است كه گدايي را قناعت؛
بي عرضگي را صبر و
با تبسمي بر لب...
اين حماقت را حكمت خداوند مي نامند. (گاندی)
alisosho آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 04-18-2009, 06:46 PM   #3
مهرداد راد
 
تاریخ عضویت: Dec 2008
پست ها: 6
تشکرها: 0
در 4 پست 6 بار تشکر شده
Points: 2,980, Level: 33
Points: 2,980, Level: 33 Points: 2,980, Level: 33 Points: 2,980, Level: 33
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض پاسخ : "نوند" سومين خودروي ملي ايران +عكس+ماجراي توليد

با تشكر از اينكه با درج اين خبر بهانه اي بدست آمد تا با دقت هرچه بيشتر براي پديده توليد خودرو در ايران نه به منظور رد يا تاييد آن نيم نگاهي از سوي كاربران محترم شود در اين مقاله اشاره داشتيد پروژه ساخت خودروهاي ملي در دهه 70 پس از آنکه وضع ارزي کشور بهبود يافت در ايران خودرو با سرمايه گذاري 800 ميليارد توماني آغاز شد ودر روزنامه ايران خبري آمده بود مبني بر اينكه هزينه تحقيق صندوق دار كردن پژو 206 حدود 140000000 يورو (يكصدو چهل ميليون يورو )توسط يك شركت آلماني صرف شده است تا خودرو 206 صندوق داشته باشد. از طرفي ميدانيم خودروهاي ساخت داخل و نيز مونتاژ شده علاوه بر كيفيت پائين توليد از لحاظ مصرف سوخت بدليل انتخاب غلط نوع موتور از مصرف بنزين بالائي برخوردارند و ميدانيم يكي از تهديداتي كه هنوز هم سايه آن بر سرمان سنگيني ميكند تحريم بنزين است و نكته ديگر اينكه با شناختي كه از دست اندر كاران متخصص اين صنعت دارم بسياري از اين جوانان داراي سطح علمي بالا يي ميباشند ( متذكر ميشوم براي ايجاد يك واحد پتروشيمي مثلا" متانول پنج هزار تن در روز پانصد ميليون دلار هزينه ميشود با نقطه سر به سر دو ساله) با اين همه وقتي توجه به ديگر صنايع ميكنيم متوجه ميشويم بشدت گرفتار تحريمها ي مختلف از سوي خارجيان و با كمال تعجب بي مهري مسئولين به آنها نيز هستيم. فرض كنيم ديگر صنايع استراتژيك كشور بايد مورد بي مهري واقع شوند ولي سوال ايجاست مگر ما نبايد براساس تهديدات و مزيت هاي نسبي استراتژي صنعتي كشورمان را طراحي كنيم آيا دشمنان اين كشور مارا در خودرو تحريم كرده اند يا در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي كه براي خريدو يا حتي آوردن سادترين تجهيزات صنايع گاز و نفت چندين برابر بايد هزينه كنيم و دريغ از مراكز توليداين تجهزات پر مصرف ساده توليد حتي والو ساده 18 اينچي با قيمتي حدود هيجده ميليون تومان يعني برابر قيمت يك خودرو. چه دليلي وجود دارد كه ما تمام توان كشورمان صرف كنيم تا خودروئي توليد كنيم كه مردممان با نفرت و نمونه عيني كم فروشي بدانند آيا كسي نيست به نماينده اصولگرا مجلس بگويد دغدغه جنابعالي براي صنعت كشور بايد مطابق با تهديدات و فرصتها كشور باشد نه فقط خودرو. امروز هر ايراني كه اراده كند ميتواند از هركجاي دنيا هر خودروئي با هر قيمتي كه دوست دارد بخرد و شايد بتواند به ايران هم بياورد ولي آيا تجار حرفهاي و متخصص ما ميتوانند يك تجهيزات ساده سر چاههاي نفت را بخرند وبه راحتي به مقصد ايران حمل كنند البته كه نه!! در پايان بايد بگويم توليد خودرو در ايران فقط جنبه سياسي براي منافع عده اي داشته ونه منفعت ملي و با اسراتژي صنعتي ايران منافات داشته و دارد و آب در هاون كوبيدن است و بس. از نظرات ديگر كاربران محترم براي راهنماي استفاده خواهم كرد با تشكر. «مهرداد
مهرداد راد آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
3 کاربر از مهرداد راد بخاطر ارسال این پست تشکر کرده اند:
قدیمی 04-18-2009, 10:15 PM   #4
youme
 
youme's Avatar
 
تاریخ عضویت: Sep 2008
پست ها: 854
تشکرها: 1,288
در 549 پست 1,412 بار تشکر شده
Points: 9,086, Level: 64
Points: 9,086, Level: 64 Points: 9,086, Level: 64 Points: 9,086, Level: 64
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض نوند به نام رانا رونمایی شد!

ظاهرا هنوز دولت نهم در تصمیم گیریهای خلق الساعه ید طولایی دارد!
تاريخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
رانا رونمايي شد +عکس
نقل قول:
وي با اشاره به اين‌كه اين خودرو با استاندارد يورو ‌٥ براي صادرات عرضه خواهد شد، خاطرنشان كرد: رانا استانداردهاي اتحاديه اروپا (EEC/ECE) را پاس مي‌كند و برجسته‌ترين ويژگي اين خودرو اين است كه با استاندارد تصادف با عابر تطابق دارد و در حين تصادف، عابر كمترين صدمه را خواهد ديد.
در حاشيه مراسم امروز توديع و معارفه مديران عامل جديد و قديم ايران خودرو از دومين برند داخلي شركت ايران خودرو (رانا) رونمايي شد.
به گزارش ايسنا، محمدي ـ مدير پروژه رانا ـ با اشاره به اين‌كه اين خودرو در كلاس C محسوب مي‌شود، خاطرنشان كرد: اين خودرو خودرويي است در ابعاد سمند و پژو ‌٢٠٦ اس‌دي كه براي خانواده مناسب محسوب مي‌شود.



وي با اشاره به اين‌كه اين خودرو با استاندارد يورو ‌٥ براي صادرات عرضه خواهد شد، خاطرنشان كرد: رانا استانداردهاي اتحاديه اروپا (EEC/ECE) را پاس مي‌كند و برجسته‌ترين ويژگي اين خودرو اين است كه با استاندارد تصادف با عابر تطابق دارد و در حين تصادف، عابر كمترين صدمه را خواهد ديد.


او موتور، گيربكس، صندلي‌ها و ديگر اجزاي اين خودرو را جديد دانست و گفت: روي پلت‌فرم و قواي محركه آن استفاده از موتور ملي را در نظر گرفته‌ايم. همچنين موتور ‌١٦٠٠ سي‌سي براي بازار داخل و صادرات و موتور ديزلي از ديگر گزينه‌هاي در نظر گرفته شده براي اين خودرو هستند. مالكيت گيربكس آن نيز مربوط به ايران خودرو است.
وي با اشاره به گروه‌هاي مختلف براي عرضه رانا خاطرنشان كرد: در گروه اول اين خودرو با ترمز ABS ، كولر، فرمان هيدروليك و ايربگ (كيسه ايمني هوا) راننده عرضه مي‌شود، ولي درگروه دوم ايربگ سرنشين نيز به آن اضافه خواهد شد. همچنين بازارهاي غرب آسيا، خاورميانه و روسيه و كشورهاي مشترك‌المنافع از بازارهاي هدف اين خودرو محسوب مي‌شوند. ضمن اين‌كه در نظر داريم اين خودرو را در سايت‌هاي‌مان در سوريه، ونزوئلا، آذربايجان و در آينده در چين نيز توليد كنيم.
به گزارش ايسنا، قيمت پايه اين خودرو با موتور بنزيني قرار است بين ‌١٠ تا ‌١٠.5 ميليون تومان در بازار عرضه شود. همچنين ايران خودرو قصد دارد از موتورهاي ‌١٦٠٠ سي‌سي TU5 و موتورهاي پايه گازسوز ‌١٧٠٠ سي‌سي (موتور ملي) روي آن استفاده كند.
همچنين قرار است از موتور ديزلي در اين خودرو استفاده شود، ولي به دليل وجود گازوئيل داخلي نامناسب به دليل گوگرد بالا، قرار است كه اين محصول با موتور ديزلي براي صادرات در نظر گرفته شود.







این آخری ته خنده است... (ببخشید )
__________________
آنانکه با کلام و نوشتار در صدد توجیه ظالم بر می آیند در ظلم او و خون بی گناهان شریکند.
فروختن آخرت خود، به دنیای دیگران؟!
youme آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
این کاربر از youme بخاطر ارسال این پست تشکر کرده است :
قدیمی 04-20-2009, 07:53 PM   #5
youme
 
youme's Avatar
 
تاریخ عضویت: Sep 2008
پست ها: 854
تشکرها: 1,288
در 549 پست 1,412 بار تشکر شده
Points: 9,086, Level: 64
Points: 9,086, Level: 64 Points: 9,086, Level: 64 Points: 9,086, Level: 64
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض مطلبی خواندنی است از کارشناسی مرتبط...

معضل نام گذاری خودرو در ایران



شنیدم که از دومین (یا سومین) خودروی ملی در ایران خودرو پرده برداری شد.
پیش از هرچیز خسته نباشید به دست اندر کاران این پروژه. پروژه ایی که من هم مدتی در آن مشغول بودم و در ایران خودرو به نام پروژه X12 شناخته میشود. در اینجا در مورد این خودرو صحبتی ندارم ولی نامی که برایش برگزیده اند و کامتنی که یکی از دوستان در پست قبلی گذاشته بود باعث شد که در مورد نامگذاری خودروها در ایران و خصوصا ایران خودرو نکاتی را یادآور شوم.
تمام مواردی که باعث شد نام "معضل" را برای این موضوع انتخاب کنم در زیر میخوانید:

پژوپارس:
این خودرو ابتدا به نام پرشیا و سپس سفیر و پس از آن پارس نامیده شد.
پژو آردی:
این خودرو به نام پیکان آردی و سپس به علت اعتراض پژو، پژو آردی نامیده شد
سمند:
این خودرو ابتدا پیکان جدید، پیکان 110، و سپس سمند نامگذاری شد.
سریر:
این خودرو ابتدا ردان و سپس سریر نامیده شد.
سورن:
ابتدا در روز پرده برداری سورَن و پس از آن سورِن خوانده شد.
مینیاتور:
خودروی ملی که نام ایرانی ندارد و املای آن نیز اشتباه است. Miniator به جای Miniature. ظاهرا ورود هموطنانی که به آمریکا میگفتند Shame and you ، به سایپا باعث این اشتباه شده.
صبا و نسیم:
آخرین باری که نام فارسی مدلهای پراید را شنیده یا به کار برده اید یادتان هست؟

اما خودروی جدید ملی با نام Runna یک مشکل کوچک از نوع دیگر دارد. کلمه Rana با همین تلفظ در زبان اسپانیایی که البته زبان بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی هم هست به معنی قورباغه است! یعنی اگر بخواهیم این خودرو را به کشور دوست و برادر ونزوئلا بدهیم احتمالا با این اسم کسی آن را نمی خرد.

ضمن آنکه در فارسی نیز رانا معنی خاصی ندارد (لقب راجاهای هندی ..!!) (دهخدا و معین)
شاید هم مانند کلمات گویا، بینا و شنوا (فعل امر+ الف ) ترکیبی از Run + الف ! است یعنی دونده.

بدیهیست که ممکن است یک کلمه در زبانهای مختلف معانی بسیار متفاوتی داشته باشد انتظار نمیرود که تمام زبانهای دنیا بررسی شود ولی و کمی مطالعه و پرس و جو لازمه چنین کاریست. فکر میکنم این خودرو نیز مانند دیگر خودروهای ایران خودرو تغییر نام خواهد داشت.

نامگذاری خودرو در ایران را مقایسه کنید با نامهایی که خودروهای خارجی دارند. وقتی نیسان نام یکی از محصولات خود را قشقایی(Qashqai) میگذارد، اولین چیزی که دیده میشود، دقت نظر و مطالعه وسیع کمیته ایی است، که برای نام گذاری خودرو در آن شرکت فعالیت دارند. از آنجا که در ایران (مثل شخص خود من) همه کارشناس همه چیز هستیم، نتیجه بهتر از این نمیشود.
ارادتمند تمام همکاران پیشین و دوستان در ایران خودرو هستم. به دل نگیرید. نظر دوستان را در این زمینه به دیده منت میپذیرم.
__________________
آنانکه با کلام و نوشتار در صدد توجیه ظالم بر می آیند در ظلم او و خون بی گناهان شریکند.
فروختن آخرت خود، به دنیای دیگران؟!
youme آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
4 کاربر از youme بخاطر ارسال این پست تشکر کرده اند:
قدیمی 04-21-2009, 04:00 PM   #6
youme
 
youme's Avatar
 
تاریخ عضویت: Sep 2008
پست ها: 854
تشکرها: 1,288
در 549 پست 1,412 بار تشکر شده
Points: 9,086, Level: 64
Points: 9,086, Level: 64 Points: 9,086, Level: 64 Points: 9,086, Level: 64
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض بهرنگ تاج‏دین بررسی کرده است:

نگاهی گذرا به خودروی «رانا»

دیروز ایران‌خودرو از محصول جدیدش با نام «رانا» پرده‌برداری کرد. خودرویی که پس از سمند، دومین خودروی ملی ایران‌خودرو به حساب می‌آید.
پیش از ورود به بحث فنی رانا، بهتر است مفهوم «خودروی ملی» را روشن کنم. این اصطلاح، تنها و تنها به معنای مالکیت معنوی یک شرکت ایرانی بر یک خودرو است. نه لزوماً طراحی خودروی ملی، ایرانی است و نه همه قطعات آن ساخت ایران هستند. اما شرکت صاحب این خودرو، برای انجام تغییرات در بخش‌های گوناگون آن یا عرضه آن در کشورهای دیگر، نیازی به کسب اجازه از دیگران ندارد. وگرنه پژو پارس هم فقط در ایران تولید می‌شود و اکثر قطعات آن هم ساخت ایران است؛ اما مالکیت معنوی آن متعلق به شرکت پژو است.

و اما رانا:
رانا محصول پروژه‌ای با کد X12 است که پیش‌تر با نام «پیکان جدید» (New Paykan: NP) شناخته می‌شد. این پروژه شباهت‌های زیادی به پروژه X7 دارد که منجر به طراحی و عرضه سمند شد.
هدف از پروژه X7، بهینه‌سازی زیرسازه یا پلت‌فرم پژو ۴۰۵ (شامل شاسی، انتقال قدرت، تعلیق و فرمان) طراحی مشترک و تولید انبوه پیشرانه (موتوری) جدید با کد XU7، و در نهایت طراحی خودرویی جدید بر روی این زیرسازه بهینه‌سازی‌شده با موتور جدید بود.
البته در کنار این پروژه، پروژه‌ای دیگر هم با کد X9 تعریف شد که شامل بهینه‌سازی ظاهری (اصطلاحاً FaceLift) پژو ۴۰۵ و نصب پیشرانه و جعبه‌دنده خودرو سمند بر روی آن بود. خودرو X9 در ابتدا با نام پژو پرشیا به بازار عرضه شد و چندی بعد آن به پژو پارس تغییر نام داد.
پس از عرضه خودروی سمند به بازار، ایران‌خودرو پروژه X12 را تعریف کرد که شامل طراحی و تولید انبوه پیشرانه‌ای تازه با سوخت پایه گاز طبیعی (که با نام «موتور ملی» شناخته می‌شود) و نیز بهینه‌سازی زیرسازه پژو ۲۰۶ به منظور طراحی خودرویی چهاردر و صندوق‌دار (اصطلاحاً سدان) بر روی این پلت‌فرم بود.
اما این پروژه در ابتدا با مخالفت شرکت پژو (به عنوان مالک زیرسازه پژو ۲۰۶) مواجه شد و در مقابل، این شرکت به ایران‌خودرو پیشنهاد کرد که پژو ۲۰۶ صندوق‌دار را طراحی و تولید کند و عرضه آن در کشورهای دیگر را به پژو بسپارد. محصول پروژه جدید، در ابتدا «پژو آریان» نام داشت که با مخالفت کمپانی فرانسوی، نام آن به ۲۰۶SD تغییر کرد.

پس از عرضه ۲۰۶SD ایران‌خودرو مجدداً تصمیم گرفت که پروژه X12 را به جریان بندازد که حاصل آن «رانا» نام گرفته است.
رانا را در یک کلام می‌توان یک نمونه بهینه‌سازی‌شده (فیس‌لیفت) پژو ۲۰۶SD دانست. اگر از نمای جانبی به این خودرو نگاه کنیم، خطوط آشنای ۲۰۶SD را می‌بینیم که مخصوصاً در قسمت اتاق (کابین سرنشینان) تغییر خاصی نکرده است و سقف و درهای آن، همان سقف و درهای پژو ۲۰۶ هاچ‌بک و سدان است.
در واقع بخش اصلی طراحی تازه، در بخش جلویی و پشتی دیده می‌شود. در توصیف طراحی جدید، می‌شود گفت که در این دو قسمت، شیوه طراحی اسپرت و جوان‌پسند ۲۰۶ جای خود را به طرحی ساده و نسبتاً خانوادگی داده است که اگرچه هیجان‌انگیز یا خیره‌کننده نیست، اما در مجموع قابل قبول است.
در طراحی داخلی رانا هم مخلوطی از پژو ۲۰۶ و رنو تندر ۹۰ (داچیا لوگان) را می‌شود دید؛ طرحی که به وضوح از نظر زیبایی و سهولت کاربری (ارگونومی) در مقایسه با خودروهای روز دنیا در همین کلاس، ضعیف است.

به نظرم در مجموع از نظر طراحی، رانا را باید ۲۰۶SD فیس‌لیفت یا حداقل دوقلوی ناهمسان ۲۰۶SD بدانیم و میزان تفاوت این دو خودرو خیلی از تفاوت بین پژو ۴۰۵ و سمند کمتر است. با این همه، رانا بر خلاف خودرو مینیاتور سایپا از ضعف‌های ساختاری عمده (چه در بخش طراحی، چه در بخش فنی) رنج نمی‌برد و می‌شود آن را نمونه‌ای موفق‌تر نسبت به مینیاتور دانست.
اما رانا از همان مشکل پایه‌ای رنج می‌برد که ۲۰۶SD به آن مبتلاست و آن مشکل کمبود فضا و تنگی جای سرنشینان است. اگرچه رانا و ۲۰۶ سدان از نظر ابعاد خارجی در رده C قرار می‌گیرند، اما فاصله دو محور (و در نتیجه فضای داخلی آن‌ها) مانند ۲۰۶ معمولی است که خودرویی در کلاس B است (و حتی جزو خودروهای جادار این کلاس هم محسوب نمی‌شود؛ کافی است فضای داخلی آن را با تویوتا یاریس یا فولکس گل مقایسه کنیم.)
مشکل کمبود جا، با توجه به این نکته که قصد ایران‌خودرو، عرضه خودرویی خانوادگی (و نه یک هاچ‌بک اسپرت) است، بزرگ‌ترین نقطه ضعف دوقلوهای ۲۰۶SD و رانا هست و خواهد بود. چرا که اگر کسی قصد خرید خودرویی خانوادگی را داشته باشد، رنو لوگان، کیا ریو و نیز سمند، با توجه به فضای داخلی بزرگ‌ترشان، انتخاب مناسب‌تری خواهند بود.

شرکت ایران‌خودرو اعلام کرده که قیمت مدل پایه رانا حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. این مدل به پیشرانه ۱.۴ لیتری دوگانه‌سوز (موتور ملی) با قدرت ۸۴ اسب بخار در حالت گازسوز و ۹۵ اسب بخار در حالت بنزین‌سوز مجهز است و تجهیزات رفاهی آن شامل کولر، فرمان هیدرولیک، شیشه‌بالابر برقی جلو، قفل مرکزی و دیگر هیچ (شبیه ۲۰۶ تیپ دو) خواهد بود. مدل‌های دیگر با تجهیزات بیشتر و پیشرانه‌های متفاوت، تا سه میلیون تومان گران‌تر خواهند بود.
بعید می‌دانم که ایران‌خودرو بتواند رانا را با این قیمت (۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان) عرضه کند و حداقل دو میلیون تومان گران‌تر خواهد بود. اما با این محدوده قیمتی، مدل‌های مختلف رانا باید با مینیاتور، ریو، پژو ۴۰۵، سمند معمولی و از همه مهم‌تر گونه‌های مختلف تندر رقابت کنند. به نظرم در این میان، رقابت بین رانا و مینیاتور با خودروی ارزان، مجهز و جادار تندر دیدنی خواهد بود.
رانا هم مانند مینیاتور، محصول پروژه‌ای است که قبلاً به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی، کنار گذاشته شده بود و احیای این پروژه‌ها، محصول تفکرات و بینش خاص دولت نهم است.
اگر بخواهیم از زاویه اقتصادی به موضوع نگاه کنیم، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌هایی نظیر L90 (تندر) و ساخت خودروهای روز دنیا با مشارکت خودروسازان خارجی، نتیجه‌ای مطلوب‌تر برای کشور و مصرف‌کنندگان دارد.
اما باز هم اگر بعد تبلیغی، سیاسی و ... بخواهد بر حساب و کتاب غلبه کند، می‌شود «رانا» را در مجموع قابل قبول دانست و دست کم مانند مینیاتور ناقص‌الخلقه سایپا، آدم از «خودروی ملی» خوانده شدنش شرمنده نمی‌شود.
__________________
آنانکه با کلام و نوشتار در صدد توجیه ظالم بر می آیند در ظلم او و خون بی گناهان شریکند.
فروختن آخرت خود، به دنیای دیگران؟!
youme آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
2 کاربر از youme بخاطر ارسال این پست تشکر کرده اند:
قدیمی 04-21-2009, 06:12 PM   #7
شهاب
 
تاریخ عضویت: Aug 2008
محل سکونت: آمریکا و کانادا
پست ها: 4,885
تشکرها: 7,017
در 3,464 پست 18,758 بار تشکر شده
Points: 41,465, Level: 100
Points: 41,465, Level: 100 Points: 41,465, Level: 100 Points: 41,465, Level: 100
Activity: 2%
Activity: 2% Activity: 2% Activity: 2%
پیش فرض پاسخ : "نوند" سومين خودروي ملي ايران +عكس+ماجراي توليد

دوستان این توضیح را برای ما خارج از کشوری ها لطفا بدهید. خلاصه اسم این ماشین نوند است یا رانا؟ در بازار به چه اسمی خوانده می شود؟ در ضمن رانا از کجا پیدا شد؟ چرا مانا نه؟! با تشکر
شهاب آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
پاسخ

برجسب ها
صنعت خودرو


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

قوانین ارسال
شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید.
شما نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید.
شما نمی توانید فایل پیوست کنید.
شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید.

BB code فعال
شکلک ها فعال
کد [IMG] فعال
کد HTML غیر فعال

مراجعه سریع

موضوعات مشابه
موضوع آغازگر موضوع انجمن پاسخ ها آخرین ارسال
تحليلي بر طرح همزمان گفتمان امريکايي «تغيير»، «تحريم» و «تعامل» با ايران حاجی جفرسون تحلیل سیاسی 0 04-08-2009 04:08 AM
... وبالاخره قانون ملي شدن نفت تصويب شد. حاجی جفرسون تحلیل سیاسی 4 03-19-2009 09:20 PM
سولانا از تغيير نگاه اروپا به ايران خبر داد شهاب تحلیل سیاسی 1 02-24-2009 11:39 AM
پيش بيني رفتار سياسي اوباما در قبال ايران حاجی جفرسون تحلیل سیاسی 0 12-10-2008 02:19 AM
نگاهي به 380 سال حضور انگليس در ايران. « كار، كار انگليس است! » alihallo تحلیل سیاسی 5 11-24-2008 09:21 PM


ساعت جاری 04:55 PM با تنظیم GMT +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd

Persian Language Powered by Mihan IT