آخرین ارسالات تالار

 
 

بازگشت   فوروم ایران آمریکا > ورود به تالار سیاسی > بین الملل

پاسخ
    نمایش ها: 6583 - پاسخ ها: 4  
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 01-16-2009, 04:48 PM   #1
payam
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
پست ها: 15
تشکرها: 16
در 7 پست 12 بار تشکر شده
Points: 1,356, Level: 20
Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
Question سایتهای خبری فارسی زبان (معرفی و نقد و بررسی سایتهای خبری تحلیلی فارسی زبان)

خدمت دوستان عزیز فوروم تقدیم بهترین درودها را دارم.
مدتهای مدیدی است که قصد دارم با کمک شما دوستان گرامی، سایتهای خبری و تحلیلی فارسی زبان را شناسایی و معرفی کنم. همچنین در کنار آن مقالات مرتبط را نیز گردآوری و در این تاپیک جهت استفاده و بهره برداری همه دوستان، منتشر نمایم.
نکته بسیار مهم که دوستان عزیز فوروم نیز به اهمیت آن واقفند اینست که انتخاب رفرنسهای مطمئن و تا حد ممکن بی طرف در صحت بررسی ها و تحلیل ها فوق العاده موثر است. بنابراین امیدوارم در کنار شناسایی و معرفی هر سایت، بتوان اطلاعات ذیقیمتی را از حامیان آن رسانه به دست آورد و خطوط فکری، جهتگیریها و سیاستگذاریهای هر کدام از پایگاه های خبری را مشخص نمود.
امیدوارم همه دوستان از موضوع استقبال کرده و خود نیز در معرفی رسانه های فارسی زبان همراهی نمایند.
payam آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 01-16-2009, 08:26 PM   #2
payam
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
پست ها: 15
تشکرها: 16
در 7 پست 12 بار تشکر شده
Points: 1,356, Level: 20
Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
Lightbulb بررسی تطبیقی سایت‌های خبری عمده فارسی - بخش نخست

این مطلب کمی قدیمی است اما با توجه به مقایسه تحلیلی که میان سایتهای خبری فارسی زبان انجام داده است جالب توجه است. روش بررسی و تحقیق مورد نظر اینجانب بوده است و نتیجه گیری مورد نظر پژوهشگر می تواند با نظر اینجانب متفاوت باشد. از آنجا که سایتهای مورد بررسی تغییراتی داشته اند، نیازی به حضور و بازدید از سایتهای ذکر شده نبوده و همچنین از دوستان عزیز خواهش می شود این مقاله را به عنوان تبلیغ برای هیچ یک از سایتهای مطرح شده در نظر نگیرند. متشکرم

http://www.zamaaneh.com/special/2007/12/post_351.html

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۸۶
کلاف سردرگم

امید حبیبی‌نیا*
پژوهش‌گر ارتباطات
omidha@gmail.com

اشاره: با نگاهی به فرم و محتوای سایت‌های خبری فارسی عمده مستقر در خارج از کشور می‌توان ضمن برشمردن برخی از نقاط ضعف و قوت آن‌ها، به مشخصه‌های رسانه‌شناختی آن‌ها نیز اشاره کرد. در این بررسی مختصر و محدود، تنها برخی از ویژگی‌های این تارنماها با توجه به صفحه اصلی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در بخش اول این مطلب نگاهی به فرم ارائه مطالب این سایت‌ها می‌اندازیم و در بخش بعدی نیز که در روزهای آینده از نظر شما خواهد گذشت، به تفاوت‌های محتوایی آن‌ها خواهیم پرداخت.
عمر تارنماهای خبری فارسی به حدود یک دهه رسیده است؛ اما بررسی و تحقیق درباره آن‌ها همچنان در ابتدای راه مانده است.
بر طبق آمارهای موجود بیش از ۱۲ میلیون کاربر اینترنت در ایران وجود دارد که آگاهی از اخبار و اطلاعات لازم برای اغلب آن‌ها یک مشغله اصلی به حساب آمده و در بسیاری از تحقیقات اخیر نیز استفاده از اینترنت برای کسب اخبار و میزان اعتماد به آن، بخش مهمی از رفتار مخاطبان ایرانی را شکل داده است.
با توجه به آن‌که تارنماهای خبری فارسی بسیاری از مخاطبان بالقوه اینترنت به زبان فارسی را متوجه خود می‌سازد، در این بررسی به برخی مشخصه‌های این تارنماها با نگاهی تطبیقی پرداخته‌ایم تا شاید برخی نقاط ضعف و یا قوت آن‌ها در یک نگاه اجمالی به همراه ویژگی‌های رسانه‌ای آن‌ها برای شناخت مفاهیمی چون سیاست‌ها، دروازه‌بانی و شیوه برجسته‌سازی خبری روشن‌تر شده؛ راه برای تحلیل‌های عمیق‌تر و تخصصی‌تر باز شود.
این بررسی محدود به نگاهی اجمالی به سایت‌های خبری عمده فارسی زبان وابسته به بودجه دولتی و یا نسبتاً مستقل مستقر در خارج از کشور شده است و به این ترتیب تارنماهای بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو فردا، صدای آلمان، رادیو فرانسه، خبرنامه گویا و رادیو زمانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در زمان مورد بررسی یعنی پنجشنبه هشتم آذرماه ۱۳۸۶ (برابر با ۲۹ نوامبر) هر هفت تارنما در دو زمان مورد مشاهده دقیق قرار گرفتند و سپس بر اساس محتوای آن‌ها در ساعت ۲۴ همان روز تحلیل و مقایسه شدند.
در این میان سایت رادیو فرانسه به دلیل آن‌که عملاً یک تارنمای خبری نیست، از بررسی تطبیقی کنار گذاشته شد؛ اما به دلیل آن که در میان تارنماهای وابسته به بودجه اختصاص‌یافته دولت‌ها قرار داشت، ناچار به ذکر آن بودیم و در مورد نحوه فعالیت آن نیز اشاره شده است.

سایت بی‌بی‌سی در روز مورد بررسی
بی‌بی‌سی: تارنمای فارسی بی‌بی‌سی یکی از اولین تارنماهای خبری به زبان فارسی است که از سوی یک دولت خارجی برای فارسی‌زبانان تأسیس شد و زمان آغاز به کار آن به حدود هفت سال پیش باز می‌گردد.
این تارنما که تقریباً در تمام ساعات، به‌روز می‌شود، پرمخاطب‌ترین تارنمای خبری فارسی به شمار می‌رود که گفته می‌شود میانگین بازدیدکنندگان ماهانه آن از تمام تارنماهای خبری فارسی زبان بیشتر برآورد می‌شود. این در حالی است که از حدود دو سال پیش، این سایت در ایران فیلتر شده است و میزان بازدیدکنندگان آن از ایران بسیار کمتر از قبل شده است.
در روز مورد بررسی در ساعت ۱۵:۳۰ تیتر خبرهای اول تا سوم این تارنما، به ترتیب، به شرح زیر بودند:
● سرکوب شورشیان فلیپین
● «مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا برگزار می‌شود»
● اولمرت نسبت به «پایان اسرائیل» هشدار داد
در ساعت ۲۴ همان روز تیتر خبرهای اول تا سوم این تارنما به ترتیب، عبارت بودند از:
● مشرف: وضعیت فوق‌العاده تمام می‌شود
● حبس آموزگار بریتانیایی به اتهام توهین به اسلام
● ورود مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به لندن
نگاهی به نیم‌صفحه نخست این تارنما آشکار می‌سازد که تقریباً تمام عناوین و مطالب آن در ساعات پایانی شب تغییر یافته و به‌روز شده‌اند.
به علاوه در سایت فارسی بی‌بی‌سی، تنوع مطالب و بخش‌بندی مناسب آن، سبب شده است که مخاطب نسبتاً به آسانی به مطالب مورد علاقه خود دسترسی داشته باشد.

سایت صدای آلمان در روز مورد بررسی
دویچه‌وله (صدای آلمان): سایت فارسی صدای آلمان بیش از پنج سال پیش، آغاز به کار کرد و به تدریج شکل مستقل‌تری از رادیو به خود گرفت که در ماه‌های گذشته با ظاهر و ترکیب جدید، چهره‌اش به تارنماهای خبری بیشتر نزدیک شده است.
با این حال این تارنما به عنوان بخشی از بخش جهانی صدای آلمان، همان سیاست رسانه‌ای معرفی وجوه مختلف آلمان به مخاطبان را ایفا می‌کند.
خبرهای اول تا سوم این تارنما در ساعت ۱۵:۳۰ روز مورد بررسی به ترتیب عبارت بودند از:
● «جاسوس هسته‌ای» و پرونده ی جدال قدرت
● خبری درباره روسیه
● و خبری درباره اتحادیه اروپا
در حوالی نیمه‌شب تنها تیتر خبر اول و دوم این تارنما، تغییر کرده بود:
● حکومت ایران از اعدام کودکان و نوجوانان خودداری کند
● کودتای نافرجام در فلیپین
آرایه نیم‌صفحه نخست این تارنما، اگر چه با استفاده افراطی از رنگ آبی، کمی متفاوت به نظر می‌رسد، اما در مجموع به خوبی می‌تواند مخاطب را به سوی عناوین مورد نظر جلب کند.
رادیو فرانسه: با وجود آن‌که ۱۶ سال از آغاز به کار رادیوی فارسی RFI می‌گذرد، اما این رسانه همچنان ترجیح داده است که به رادیو بسنده کند و در سایت آن علاوه بر آرشیو دو برنامه رادیویی روزانه ش و یک توضیح مختصر، هیچ نشان دیگری از یک تارنمای فارسی در آن نیست، نکته جالب درباره این تارنما آن است که تنها تارنمای وابسته به بودجه عمومی است که در آن آگهی وجود دارد.
به علاوه آرایه همین تنها صفحه موجود نیز با ابتدایی روش ممکن و بدون هیچ تمهید روزنامه‌نگارانه یا زیبایی‌شناسانه‌ای در طراحی سایت‌های خبری شکل گرفته است. در قسمت عنوان صفحه اینترنتی نیز در کنار نام فارسی، داخل پرانتز «افغانی» آورده شده است.

سایت رادیو فردا در روز مورد بررسی
رادیو فردا: سایت رادیو فردا همزمان با آغاز به کار این رادیو در سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد؛ ولی تا حدود یک سال پیش همواره به صورت تابعی از رادیو بود و بیشتر مطالب پخش‌شده در رادیو در آن منتشر می‌شد. اما با تغییر و تحولات اخیر شکل و شمایل یک تارنمای خبری مستقل از رادیو را به خود گرفته است.
تیتر خبرهای این تارنما در روز مورد بررسی در ساعت ۱۴:۳۰ عبارت بودند از:
● انتقاد رایس از موضع ایران در قبال مذاکرات صلح
● وام ۱.۵ میلیون دلاری ایران به سریلانکا
● مشرف در مقام ریاست جمهوری سوگند یاد کرد
عناوین سه خبر اول این تارنما در ساعت ۲۴ همان روز چنین بود:
● ابراز تردید ایتالیا درباره تأثیر تحریم‌های اروپا علیه ایران
● مشرف: وضعیت فوق‌العاده لغو می‌شود
● «با خواننده‌های غیر مجاز رپ برخورد می‌شود»
تناسب خوب در آرایه نیم‌صفحه نخست سایت و انتخاب قالب مناسب برای ارائه اخبار و مطالب مهم سبب شده است تا مخاطب به راحتی بتواند از آن بهره‌برداری کند.

سایت رادیو زمانه در روز مورد بررسی
رادیو زمانه: از حدود یک سال و نیم پیش کار خود را آغاز کرده است و با طراحی متفاوتش، با وجود آن که از سایت‌های دیگر تازه‌کارتر است، مخاطبان بسیاری برای خود دست و پا کرده است.
تیترهای اصلی خبرهای این تارنما در ساعت ۱۵:۳۰ چنین بود:
● جلیلی برای دیدار با سولانا به لندن رفت
● «دولت به دنبال حذف جریان‌های فرهنگی موازی در خارج از کشور است»
● زلزله در اسلام‌آباد غرب
عناوین سه خبر اول تارنمای زمانه در ساعت ۲۴ همان روز چنین بود:
● مشرف وضعیت فوق‌العاده را لغو خواهم کرد
● «شمار زیادی خواننده غیرمجاز رپ در کشور شناسایی شده‌اند»
● جلیلی برای دیدار با سولانا به لندن رفت.
با این که شکل ظاهری این سایت به ویژه با قرار دادن لینک وبلاگ‌های به روز شده، متفاوت به نظر می‌رسد، اما با تکیه بر عناصر جذاب در صفحه اول خود، مخاطب را برای مرور بیشتر مطالبش ترغیب می‌کند.

سایت خبرنامه گویا در روز مورد بررسی
خبرنامه گویا: از حدود هفت سال پیش آغاز به کار کرده است و با وجود آن‌که تقریباً تمام مطالب آن غیرتولیدی است؛ اما موفق شده است مخاطبان بسیاری را که گرایش‌های کم و بیش مشابهی با نویسندگانش دارند یا برای اطلاع از وقایع روز به آن سر می‌زنند، به خود جلب کند.
مطالب نیم‌صفحه اول این تارنما در ساعت 15:30 را این عناوین تشکیل می‌دهند:
● اطلاعیه‌ای درباره نهمین سالگرد قتل پوینده و مختاری
● گزارش‌گران بدون مرز بازداشت رضا ولی‌زاده را محکوم کرد
● کشکول خبری هفته
● ما، گویا، سیا
● «میراث غفلت، ای سرزمین من!» محمد مختاری در آمریکا
● حقوق بشر
اغلب مطالب نیم‌صفحه اول این تارنما در ساعت ۲۴ همان روز ثابت باقی مانده‌اند؛ تنها سه خبر بخش حقوق بشر در این نیم‌صفحه تغییر کرده‌اند. خبرنامه گویا به عنوان بازنمایان‌گر اخبار و مطالب تولید شده توسط دیگران و یا در برخی موارد خاص تهیه شده توسط گردانندگانش، بخشی از نیاز اطلاعاتی طیف‌هایی از جامعه را پوشش داده است.

سایت صدای آمریکا در روز مورد بررسی
صدای آمریکا: تارنمای صدای آمریکا، در چند سال اخیر با تغییراتی که همزمان با افرایش ساعات پخش تلویزیون فارسی صدای آمریکا بود به عنوان سایتی برای دسترسی به برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز مورد استفاده کاربران قرار گرفته است.
عناوین خبرهای اصلی تارنمای صدای آمریکا در ساعت ۱۵:۳۰ عبارت بود از:
● بوش : آمریکا فعالانه در فرایند صلح خاورمیانه مشارکت خواهد کرد
● ترکیه: آلمان دو شورشی کرد تحت پیگیرد را استرداد کرد
● شورش سربازان فلیپینی خواستار استعفای رییس‌جمهوری سرکوب شد
تیترهای اصلی خبرهای این تارنما در ساعت ۲۴ عبارت بودند از:
● مشرف ریاست جمهوری غیرنظامی در پاکستان را با تاریخ لغو وضعیت اضطراری آغاز کرد
● آلمان یک مرد ایرانی را به ظن تلاش برای فرستادن اقلام ممنوعه به تهران توقیف کرد
● احمدی‌نژاد گزارش آژانس انرژی اتمی را پیروزی بزرگی برای تهران دانست
ترکیب کلی تارنمای صدای آمریکا بر روی خبر اول و برنامه‌های دیگر رادیو و تلویزیونی است. به این ترتیب نگاه مخاطب در لحظه نخست کمتر بر روی اخبار دیگر هدایت می‌شود.

بیش از ۱۲ میلیون کاربر در ایران از اینترنت برای کسب اخبار، اطلاعات بهره می‌گیرند (عکس از راحله عسگری‌زاده، زمانه)
آرایه نیم‌صفحه‌ها: از شلوغی تا ایستایی
تحقیق درباره زیبایی‌شناسی تارنماهای اینترنتی از قدمت چندانی برخوردار نیست. ولی از آن‌جا که این تارنماها بخش مهمی از بازار اطلاعات، سرگرمی و اقتصاد جهانی را در بر می‌گیرند، ارزیابی و بررسی‌های بازاریابی درباره آن‌ها به کار روزمره برخی مؤسسات بازاریابی و توسعه بدل شده است.
با این حال به نظر می‌رسد یک تعریف کلی درباره تارنماهای اینترنتی خبری وجود داشته باشد که سعی می‌کنیم آن را به این شکل خلاصه کنیم:
● ارائه خبر بر مبنای ارزش‌ها و برجسته‌سازی مختص به خود
● هدایت مخاطب به نقاط هدف در تارنما
● درگیرکردن مخاطب با اطلاعات مورد نیازش
● برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب برای سر زدن به سایر بخش‌ها
● جلب توجه مخاطب برای دیدن بخش‌های زیرین
● دسته‌بندی موضوعی و موردی
● تنوع و گستردگی متناسب
● هنجار قالب و ترکیب دینامیک
● امکان مشارکت مخاطب
● استفاده مناسب از عکس و مولتی‌مدیا
● دسترسی آسان به بخش‌های مختلف
● ارائه سرویس‌های جانبی
بسیاری معتقدند که نخستین دقیقه روبه‌رو شدن مخاطب با یک تارنما دارای اهمیت فراوانی است. در همین لحظه است که وی تصمیم می‌گیرد که آیا محتوا و ظاهر این تارنما با علائق و پیش‌انگاره‌های وی سازگار است یا خیر و یا آیا اطلاعات این تارنما برای وی قابل استفاده است؟
پس از این نخستین نگاه، او تصمیم می‌گیرد که روی لینک‌های تارنما کلیک کند یا نیم‌صفحه پایینی را هم ببنید. بازگشت مجدد او به تارنمای مورد نظر بستگی به میزان کامیابی وی از مطالب و ظاهر تارنما دارد.
مخاطب باید به سرعت دریابد که خبر برجسته‌سازی شده در تارنمای مورد نظر، کدام است و ترتیب اهمیت سایر مطالب به چه ترتیب است. اگر نگاه وی برای درک همین امر بیش از ۲۰ ثانیه سرگردان باشد، ممکن است پنجره مربوط به سایت مورد نظر را ببندد.
برای آن‌که دریابیم چگونه می‌توان از این منظر به هفت تارنمای مورد بحث در این‌جا پرداخت، شش عامل را در نظر گرفته‌ایم:
هنجار: آیا ترکیب کلی سایت از یک هنجار زیبایی‌شناختی مرتبط برخوردار است؟
برجسته‌سازی محتوا: آیا سایت توانسته است اولویت‌های هدف را برای مخاطب در نگاه نخست روشن سازد؟
چیدمان مناسب: آیا سایت از عوامل و مشخصه‌های مناسب برای جای دادن محتوا به بهترین شکل بهره برده است؟
تصویر و مولتی‌مدیا: آیا سایت با استفاده بهینه از عکس و یا سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری توانسته است توجه بیشتر مخاطب را جلب کند؟
تناسب و درک آسان: آیا مخاطب اتفاقی می‌تواند در نگاه نخست به درکی کلی از محتوای سایت دست یابد؟
تعامل با مخاطب: میزان به مشارکت طلبیدن مخاطب و تعامل او با سایت چه قدر قابل مشاهده است؟
به همین منظور سایت‌های مورد بررسی در یک دسته‌بندی بر مبنای فراوانی این موارد (بر اساس یک رتبه هفت‌گانه) مورد ارزیابی قرار گرفتند. (جدول یک)

جدول یک- ارزیابی تارنماهای خبری از نظر فرم ارائه صفحه اصلی؛ ا.ح، ۱۳۸۶ (نسخه بزرگ‌تر)
در میان سایت‌های مورد بررسی، تنها سایت فارسی بی‌بی‌سی موقعیت ویژه‌ای دارد که تقریباً از نظر امکانات پشتیبانی و تحریریه قابل مقایسه با سایر سایت‌های خبری عمده نیست. اما با وجود امکانات مختلف، سایت‌های دیگر خبری مورد بررسی هنوز می‌توانند به عنوان رقبای این سایت مطرح باشند؛ زیرا دامنه پوشش و نیز مخاطب‌سازی آن‌ها متفاوت است.
در نیم‌صفحه و صفحه اصلی سایت بی‌بی‌سی در روز مورد بررسی تنوع و فراوانی قابل ملاحظه‌ای به چشم می‌خورد که با بخش‌های مجزای ویدئو و صدا نیز بیشتر رخ می‌نماید.
اما در ترکیب کلی صفحه، نیم‌صفحه اول، بر خلاف سایت رادیو زمانه کاملاً قابل تفکیک نیست؛ اما این امر به خودی خود نقطه ضعف قابل توجهی به شمار نمی‌رود؛ اما به جز رادیو زمانه در بقیه سایت‌ها به چشم نمی‌خورد.
سایت صدای آلمان از نظر ترکیب‌بندی قالب، در میان سایت‌های مورد بررسی منحصر به فرد است. زیرا خبر اصلی خود را در جایی پایین تر از نقطه دید معمول و تقریباً در وسط قرار داده است. طراحی متفاوت این سایت با استفاده از کادرهای افقی پهن، برای مخاطب اتفاقی ممکن است کمی غیرمنتظره به نظر بیاید؛ اما شاید سبب توجه بیشتر به عناوین مرتبط نیز بشود.
سایت رادیو فردا که نیم صفحه اول آن تا حدودی به سایت فارسی بی‌بی‌سی شباهت دارد، همانند آن سایت از رنگ مشخصی برای متمایز کردن خود و عادت بخشیدن به مخاطب بهره گرفته است. رنگ نارنجی قالب، شاید با توجه به مخاطب جوان این سایت برای این سایت مناسب به نظر برسد؛ زیرا تحرک و پویایی بسیاری را القا می‌کند. در حالی که رنگ آبی در سایت بی‌بی‌سی که تقریباً در سایر سایت‌های غیرانگلیسی‌زبان وابسته به بی‌بی‌سی نیز تکرار شده است، بیشتر به آرامش و تأمل گرایش دارد.
در خبرنامه گویا در عوض با توجه به آن‌که اغلب مطالب آن غیرتولیدی است و بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد، اغلب طرح‌های بالای کادر برای برجسته‌سازی یک رخداد یا یک موضوع روز به خوبی خود را نشان می‌دهند. با این حال، شیوه ردیف کردن لینک‌ها پشت سر هم کمی ملال‌آور به نظر می‌رسد. هر چند که برای سایتی که قصدش اطلاع‌رسانی و نه تولید خبر است، شاید این روش مقرون به صرفه‌تر باشد.
سایت صدای آمریکا در نگاه نخست چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و طراحی تخت و ایستای آن کمتر می‌تواند علاقه مخاطب اتفاقی را برای سر زدن متوالی به آن برانگیزد. با این حال گنجاندن نظرسنجی در بالای کادر می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند.
سایت رادیو زمانه به عنوان تارنمایی که قصدش جلب تعامل مخاطب است، با سایر سایت‌های مورد بررسی متفاوت به نظر می‌رسد؛ زیرا تنها سایتی است که مخاطب امکان ثبت نظرش را درباره هر خبر، مطلب و یا برنامه دیداری و شنیداری دارد. به علاوه فرم طراحی این سایت در نیم‌صفحه نخست به خوبی توجه مخاطب را جلب می‌کند.
به این ترتیب به نظر می‌رسد که هر یک از این تارنماها با توجه به مخاطب هدف خود ظاهر و قالب خاصی برای خود برگزیده‌اند. اما گذشته از آن‌که بررسی میزان موفقیت آن‌ها در این امر مستلزم یک تحقیق پیمایشی است، می‌توان در نگاهی کلی دریافت که تارنماهای خبری فارسی‌زبان هویت و قالب‌های متفاوت و منحصر به فردی برای خود یافته‌اند که قابل تمایز از یکدیگر است؛ با این حال هنوز به نسبت سایت‌های خبری بین‌المللی عقب‌مانده‌تر به نظر می‌آیند.
در بخش بعدی این تحلیل، به اختصار به بررسی محتوای این سایت‌ها با توجه به نمونه مورد بحث خواهیم پرداخت.
‌ ‌============
امید حبیبی نیا
http://omidhabibinia.wordpress.com
امید حبیبی نیا پژوهشگر، کارگردان و تهیه کننده سابق صدا و سیما، تهیه کننده بخش فارسی بی بی سی و ادیتور اخبار رادیو زمانه بوده که هم اکنون در زمینه پژوهش های ارتباطات با مراکز تحقیقاتی اروپا همکاری دارد و سردبیر بخش فارسی سایت تهران بیرو نیز هست.
payam آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
3 کاربر از payam بخاطر ارسال این پست تشکر کرده اند:
قدیمی 01-17-2009, 01:56 AM   #3
zardosht
 
تاریخ عضویت: Sep 2008
پست ها: 19
تشکرها: 35
در 9 پست 36 بار تشکر شده
Points: 1,506, Level: 22
Points: 1,506, Level: 22 Points: 1,506, Level: 22 Points: 1,506, Level: 22
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض پاسخ : سایتهای خبری فارسی زبان (معرفی و نقد و بررسی سایتهای خبری تحلیلی فارسی زبان)

بد نیست ریانوستی فارسی هم به این لیست اضافه بشه. بعضا مطالب خیلی جالبی منتشر میکنه
zardosht آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
این کاربر از zardosht بخاطر ارسال این پست تشکر کرده است :
قدیمی 01-17-2009, 09:55 AM   #4
payam
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
پست ها: 15
تشکرها: 16
در 7 پست 12 بار تشکر شده
Points: 1,356, Level: 20
Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض روی مشارکت شما حساب می کنم

نقل قول:
نوشته اصلی توسط zardosht نمایش پست ها
بد نیست ریانوستی فارسی هم به این لیست اضافه بشه. بعضا مطالب خیلی جالبی منتشر میکنه
ممنونم زردشت عزیز از توجهی که داشتی، ظاهرا که توجه بقیه دوستان بجز شما و مهدی313 عزیز هنوز به این تاپیک و اهمیت اون در شناسایی و بررسی منابع خبری جلب نشده. به نظر من شرط اول حضور در یک فوروم خبری و تحلیلی باید شناسایی و استفاده از منابع خبری معتبر و مورد اطمینان باشه. بنابراین روی تلاش خودمون حساب می کنم تا به یک نتیجه جمعی با ارزش برسیم.
می تونم از شما درخواست کنم روی خبرگزاری ریا نووستی روسیه کار کنی؟ من خودم روی یک سایت خبری دیگه دارم کار می کنم. تاکید می کنم که قصد تبلیغ ندارم و خواهش می کنم در کنار مشخصات دسترسی به سایت، اون رو از نظر ظاهری، کاربری و از نظر محتوایی و خط مشی سایت بررسی کنی. باز هم ممنونم
payam آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی 01-17-2009, 08:48 PM   #5
payam
 
تاریخ عضویت: Jan 2009
پست ها: 15
تشکرها: 16
در 7 پست 12 بار تشکر شده
Points: 1,356, Level: 20
Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20 Points: 1,356, Level: 20
Activity: 0%
Activity: 0% Activity: 0% Activity: 0%
پیش فرض بررسی تطبیقی سایت‌های خبری عمده فارسی - بخش دوم

بخش دوم و پایانی پژوهش را مطالعه کنید. امیدوارم شما نیز مشارکت بیشتری در بحث داشته باشید.
http://zamaaneh.com/special/2007/12/post_357.html

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۸۶
شهر فرنگ

امید حبیبی‌نیا
پژوهش‌گر ارتباطات
omidha@gmail.com

به منظور بررسی اولیه سایت‌های خبری عمده فارسی زبان که در خارج از کشور مستقر هستند، در بخش دوم این مطلب نگاهی به محتوای این سایت‌ها خواهیم انداخت تا جهت‌یابی، برخی از شیوه‌های برجسته‌سازی و اولویت‌های خبری آن‌ها و شیوه تنظیم خبر آن‌ها را مورد بحث قرار دهیم تا از این طریق شباهت‌ها و افتراق‌های آن‌ها آشکارتر شود.

به همین منظور شش تارنمای خبری بی‌بی‌سی، صدای آلمان، فردا، زمانه، گویا و صدای آمریکا در ساعت ۲۴ روز هشتم آذرماه ۱۳۸۶ مورد بررسی قرار گرفته و پس از ارزیابی‌های حاصل به طور محدود با یکدیگر مقایسه شدند.
از آن‌جا که تحقیقات مبتنی بر تحلیل محتوا و تحلیل ساختاری بسیار وقت‌گیر و بالطبع پرهزینه هستند، در این بررسی که می‌تواند مقدمه‌ای بر بحث بارزیابی علمی تارنماهای خبری قلمداد شود، تنها برخی از جنبه‌های خاص این تارنما با درنظر گرفتن نیم‌صفحه اول آن‌ها مورد توجه قرار گرفت.

سایت بی‌بی‌سی در زمان مورد بررسی
بی‌بی‌سی: خبر اول این سایت در ساعت مورد بررسی مربوط به پاکستان است. خبر دوم به یک آموزگار بریتانیایی و سومی به ورود مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به لندن مربوط می‌شود.
از میان این سه خبر، تنها خبر سوم به ایران مربوط می‌شود و عنوان هر سه خبر نیز مبتنی بر شخص است.
در نیم‌صفحه بالایی سایت بی‌بی‌سی همچنین عناوین خبری دیگری نیز به چشم می‌خورند که به این مناطق و حوزه‌ها مربوط می‌شوند:
● لبنان (سیاسی، خارجی)
● اسراییل (سیاسی، خارجی)
● ایران/ آلمان (هنری)
● ایران (نظرات شما، فرهنگی)
به علاوه در بالای سمت چپ سایت نیز ویدیویی در ارتباط با جوانان فقیر فرانسوی وجود دارد. در ستون افقی مختص گزارش‌های ویژه نیز به ترتیب عناوین زیر دیده می‌شود:
● مسلمانان بریتانیا (اجتماعی)
● انتخابات آمریکا (سیاسی)
● مین‌روبی در افغانستان (عکس)
با توجه به محتوای نیم‌صفحه نخست سایت بی‌بی‌سی می‌توان گفت:
● از هفت عنوان موجود در این نیم‌صفحه، پنج مورد شخصیت‌مدار بوده است. به عبارت دیگر عنصر خبری «چه کسی» بیشترین مورد استفاده را در تنظیم خبر در این سایت داشته است.
● هر سه تیزر اصلی این سایت در ساعت مورد بررسی از نظر روزنامه‌نگاری اشتباه هستند؛ یا تکرار تیتر اصلی هستند و هیچ اطلاع تازه‌ای به خواننده نمی‌دهند تا وی را برای ادامه خبر ترغیب کنند و یا از لحاظ نگارشی به طرز بارزی غلط به نظر می‌آیند.
● عنوان خبر چهارم برای مخاطب اتفاقی که خبر نداشته باشد «عون» و «سلیمان» چه کسانی هستند، سردرگم‌کننده است و ممکن است رغبتی به کلیک کردن بر روی آن نشان ندهد.
● تصاویر خبر سوم، ویدیو، مسلمانان بریتانیا و رپ چندان با دقت انتخاب یا کادربندی نشده‌اند؛ در عوض تصویر مربوط به مین‌روبی در افغانستان به خوبی با متن سازگار است.
● تارنمای بی‌بی‌سی تنها تارنمای خبری در میان تارنماهای مورد بررسی است که از تیکر یا متن متحرک عنوان‌های خبری استفاده می‌کند که بر جذابیت صفحه، به روز بودن آن و به ویژه تحرک و پویایی آن می‌افزاید.
● تنوع گزینه‌ها (ویدیو، نظرات شما، پادکست) می‌تواند بالقوه برای مخاطب جذاب باشد؛ زیرا این سایت به خوبی با توجه به امکانات و پشتیبانی خوبی که دارد از تنوع مولتی‌مدیا بهره می‌گیرد.
● نوار کناره (Navigation) راهنما حاوی ۱۲ حوزه خبری یا گونه مختلف می‌شود که در میان تارنماهای مورد بررسی از نظر میزان تنوع، بی‌همتا است.
● در صفحه اول این سایت همچنین امکانات دیگری نظیر جستجو، لینک به بخش‌های مختلف سایت بین‌المللی بی‌بی‌سی، برنامه‌های رادیو، آموزش زبان انگلیسی، هواشناسی و بخش روز هفتم نیز وجود دارد که قدرت انتخاب مخاطب را بالاتر می‌برد.
● از میان عناوین نیم‌صفحه نخست، تنها چهار عنوان را می‌توان کمتر سیاسی به حساب آورد؛ به این ترتیب درترکیب نیم‌صفحه نخست این سایت مطالب سیاسی ارجحیت بارزی دارند.
● درگیری و کشمکش و منفی بودن، بیشترین ارزش خبری است که در نیم‌صفحه نخست سایت بی‌بی‌سی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

سایت صدای آلمان در زمان مورد بررسی
دویچه‌وله (صدای آلمان): خبر اول این سایت مربوط به ایران است. سه عنوان خبری دیگر در پایین خبر اصلی که بخش اصلی صفحه را به خود اختصاص داده است، دیده می‌شوند که به فلیپین، اتحادیه اروپا و پاکستان مربوط می‌شوند.
در نیم‌صفحه این سایت همچنین این موضوعات به چشم می‌خورند:
● استادان ایرانی (فرهنگی)
● موسیقی (فرهنگی)
● اعتیاد (اجتماعی)
● فلیپین (سیاسی، خارجی)
● اتحادیه اروپا (اقتصادی)
● پاکستان ( سیاسی، خارجی)
در ستون‌های کناری سمت چپ نیز برنامه رادیویی و بخش اینترنت قرار گرفته است. با توجه به محتوای نیم‌صفحه نخست این سایت می‌توان گفت:
● عناصر خبری «چه» و «چه کسی» در تنظیم خبر اول نقش بیشتری داشته‌اند.
● تیزر خبر اصلی کمی مبهم به نظر می‌رسد زیرا مشخص نیست که آیا جلمه دوم نقل قولی از فرد ذکر شده است یا خیر.
● از میان ۹ عنوان نیم‌صفحه بالایی این سایت، تنها سه عنوان را می‌توان کاملاً سیاسی ارزیابی کرد. در واقع برخلاف سایت بی‌بی‌سی، مطالب فرهنگی در این سایت در روز و ساعت مورد بررسی ارجحیت یافته‌اند.
● تصاویر انتخاب شده برای عناوین این نیم‌صفحه به خوبی قابل درک هستند و همه عناوین هم دارای عکس هستند. به علاوه در بالای صفحه در سمت چپ، تصویری هم با عنوان عکس روز جای گرفته است، کادر گسترده عکس‌ها نیز بر جذابیت این تصاویر می‌افزاید.
● شش بخش در نواره راهنمای کناره به حوزه‌های خبری و یک بخش نیز تحت عنوان آلمان شناسی، در کنار رادیو، تلویزیون و ما وشما وجود دارند.
● مجاورت، در بر گیری، فراوانی و تضاد ارزش‌های خبری مورد توجه در تنظیم خبر اولی با تیتر اصلی، تیزر و سه تیتر فرعی مرتبط بوده است.
● امکانات جانبی سایت شامل پخش رادیویی برنامه‌های فارسی و پخش زنده برنامه‌های تلویزیونی، جستجو، لینک به سایت‌های دیگر صدای آلمان و ارسال خبر بر روی موبایل می‌شود.

سایت رادیو فردا در زمان مورد بررسی
رادیو فردا: پس از خبر مربوط به ایران، خبرهای بعدی به ترتیب به پاکستان، ایران (فرهنگی) و ایران (سیاسی) مربوط می‌شود.
سایر عناوین در این نیم‌صفحه عبارتند از:
● مرجان ساتراپی (هنری/سیاسی)
● هولوکاست (سیاسی، خارجی)
● قتل‌های زنجیره‌ای (سیاسی، شما چه فکر می‌کنید؟)
● سیاست نفتی (اقتصادی)
● پاپ (سیاسی)
● فلیپین (سیاسی، خارجی)
در نواره کناره راهنما نیز هفت بخش به همراه بخش‌هایی چون وبلاگ‌ها و محبوب‌ترین‌ها وجود دارد. با توجه به محتوای نیم‌صفحه نخست این سایت می‌توان گفت:
● عنصر خبری چه کسی در تنظیم خبر اول به کار رفته است که در خبرهای دوم و سوم نیز تکرار شده است.
● از میان ۱۲ عنوان نیم‌صفحه بالایی این سایت، ۹ مورد به خبرهای سیاسی مربوط می‌شود.
● دو عنوان خبری که دراین نیم‌صفحه وجود دارند، بار دیگر در بخش خبرهای کوتاه نیز تکرار شده‌اند.
● انتخاب عکس‌ها و کادربندی آن‌ها به وضوح با بی‌دقتی صورت گرفته است و جز خبر اول، خبر مربوط به یادبود مختاری و پوینده و خبر مرجان ساتراپی، در بقیه موارد دقت لازم در مورد آن‌ها اعمال نشده است. در مورد عکس بخش شما چه فکر می‌کنید، اندازه عکس نادرست است و تصویر آشکارا در قالب کادر از پیش تعیین شده، کشیده و دراز شده است.
● بخش پر بیننده‌ترین با توجه به مخاطب جوان این سایت، می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.
● امکانات جانبی سایت شامل جستجو، پادکست، پخش زنده و وبلاگ‌ها می‌شود.
● تضاد، شهرت و مجاورت ارزش‌های خبری بوده‌اند که در تنظیم چهار خبر نخست مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

سایت رادیو زمانه در زمان مورد بررسی
رادیو زمانه: تیتر سه خبر اول این سایت شباهت بسیاری به خبرهای بی‌بی‌سی دارد که دو خبر آن مشترک است.
پس از پاکستان، رپ، جلیلی، در بخش خبرهای دیگر و از دست ندهید، به این حوزه‌ها پرداخته شده است:
● پوتین (سیاسی، خارجی)
● برنامه‌های فرهنگی ( فرهنگی)
● معلم انگلیسی (اجتماعی)
● غزه (سیاسی، خارجی)
● فلیپین (سیاسی، خارجی)
● زلزله (حوادث)
● روزنامه‌ها
● مرتضوی (سیاسی)
● احمدی‌نژاد (سیاسی)
● منتظری (سیاسی)
● کوبریک (هنری)
● دانشگاهی در عربستان (اجتماعی، خارجی)
● چادر ایرانی (هنری)
● فرح کریمی (سیاسی)
ترانه‌های دو صدایی و برنامه ویدیویی ابراهیم نبوی نیز در سمت راست کادر نیم‌صفحه نخست به چشم می‌خورند.
از میان ۱۹ عنوان نیم‌صفحه نخست سایت زمانه، تنها هفت عنوان غیرسیاسی است و به این ترتیب به نظر می‌رسد در زمان مورد بررسی اولویت این سایت با موضوعات سیاسی بوده است.
با توجه به محتوای نیم‌صفحه نخست این سایت می‌توان گفت:
● عنصر خبری «چه کسی» در تنظیم خبرهای اول تا سوم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
● بخش «از دست ندهید» که با کادربندی مناسب زیر خبرها قرار گرفته است، شبیه بخش مشابهی در سایت بین‌المللی بی‌بی‌سی است و به خوبی توجه مخاطب را جلب می‌کند.
● سایت رادیو زمانه تنها سایتی است که جعبه موسیقی دارد و نیز تنها سایتی است که فهرستی طولانی از وبلاگ‌ها را در نوار کناری خود شامل می‌شود.
● سایت رادیو زمانه تنها سایتی است که نواره کناری راهنما ندارد و به جای آن در کادر‌های افقی مطالب در بخش‌های گوناگونی چون گزارش ویژه، هنر و ادب و رسانه جای گرفته‌اند. برای ورود به برخی دیگر از بخش‌ها باید وارد یکی از مطالب شد.
● سایت رادیو زمانه در عین حال تنها سایتی است که نویسندگان ثابتش برای خود صفحه جداگانه‌ای دارند که به این ترتیب با تشخص دهی به نویسندگانش به خوبی می‌تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.
● از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد سایت رادیو زمانه، امکان درج نظر درباره تمام مندرجات سایت است. این نظرات البته فوراً و مستقیماً منتشر نمی‌شوند و مانند بخش صدای شما در سایت بی‌بی‌سی باید یک تهیه‌کننده آن‌ها را تأیید کند.
● انتخاب عکس‌ها با توجه به کادر تعیین شده برای آن‌ها خوب و قابل قبول به نظر می‌رسد و به خوبی جلب توجه می‌کنند.
● امکانات جانبی سایت شامل فهرست وبلاگ‌ها، پخش‌کننده اختصاصی، پخش برنامه‌ها، ویدیو، جعبه موسیقی و جستجو می‌شود.
● مجاورت، در بر گیری و تضاد بیشترین ارزش‌های خبری مورد استفاده در تنظیم خبرهای رادیو زمانه بوده است.

سایت خبرنامه گویا در زمان مورد بررسی
خبرنامه گویا: خبر اصلی این سایت در زمان مورد بررسی، اطلاعیه گزارش‌گران بدون مرز بوده است. خبرهای بعدی در بخش حقوق بشر نیز به اعدام کودکان در ایران و منصور اسانلو مربوط می‌شود.
در نیم‌صفحه این سایت در زمان مورد بررسی نوار بالایی و کناری را آگهی‌های متحرک پوشانده است که با توجه به این‌که سردبیر این سایت بارها بر مستقل بودن آن تأکید کرده است، تمهیدی برای تأمین هزینه‌های اداره سایت به شمار می‌آید. با توجه به همین نیم‌صفحه می‌توان گفت:
● از میان ۱۲ عنوان این نیم‌صفحه، ۱۱ عنوان کاملاً سیاسی است.
● تضاد و درگیری بیشترین تیترهای این نیم‌صفحه را شکل داده‌اند.
● استفاده از عکس‌های کوچک برای مقالات در ستون سمت چپ و نیز خبر اول، در برابر شلوغی صفحه راهکاری برای تفکیک مطالب از یکدیگر بوده است، با این حال به دلیل ماهیت غیر تولیدی لینک‌ها در این صفحه، برای مخاطب دائمی چندان ناخوشایند نیست؛ ولی تصاویر متحرک (فلش) آگهی‌ها می‌توانند تمرکز مخاطب اتفاقی را بر هم بزنند.
● در نوار راهنمای کناره سایت علاوه بر بخش‌های مختلف تارنما، بی‌بی‌سی فارسی نیز جای گرفته است که در صفحه جداگانه‌ای تمام مطالب روزانه این سایت گنجانده می‌شود.
● در خبرنامه گویا، سه خبر اول سایت‌های بی‌بی‌سی، رادیو فردا، رادیو زمانه، صدای آلمان و پیام آشنا نیز به صورت آن لاین جا گرفته و به‌روز می‌شوند.
● به نظر می‌رسد که اغلب نویسندگان ثابت مقالات خبرنامه گویا به طیف طرفداران اصلاحات دل‌بسته باشند؛ با این حال مقالات متعلق به جناح مقابل نیز گاه در این سایت منتشر می‌شود.
● امکانات جانبی سایت، شامل فید چند سایت خبری، جستجو و اعلانات مربوط به رویدادهای فرهنگی و سیاسی است.

سایت صدای آمریکا در زمان مورد بررسی
صدای آمریکا: تیتر اصلی خبر این سایت درباره پاکستان است. از میان ۱۴ خبر دیگر این سایت چهار خبر به ایران می‌پردازد و همه آن‌ها سیاسی هستند.
در نیم‌صفحه بالایی این سایت، همچنین نظرسنجی درباره مخالفت رهبران جمهوری اسلامی با کنفرانس صلح خاورمیانه وجود دارد. اما بر خلاف معمول، گزینه «نه» در ابتدا آمده و به علاوه گزینه‌ای که به صورت از پیش تعیین شده (Default) وجود دارد، گزینه منفی است. در تازه‌ترین نظرسنجی همین سایت در باره «دامن زدن دولت احمدی‌نژاد به مشکلات مسکن» این بار گزینه از پیش تعیین شده «آری» است!
با توجه به نیم‌صفحه اول سایت صدای آمریکا می‌توان گفت:
● عنصر خبری «چه کسی» بیشتر از همه در تیترها به کار رفته است.
● تیتر خبر اول طولانی و کش‌دار به نظر می‌رسد. به علاوه تیزر آن از نظر نگارش فارسی کاملاً اشتباه است و نویسنده طرز استفاده از حرف اضافه، کاما و یا جایگزین مناسب برای «کاریر» (Career به معنای حرفه یا دوران کاری) را از یاد برده است.
● سایت صدای آمریکا تنها سایت مورد بررسی است که لینک‌های خبرها بدون هیچ تفکیک، کادربندی یا استفاده از تیزر و عکس، در آن به طرزی عریان و برهنه جای گرفته‌اند.
● تنها عکس خبری این سایت مربوط به پرویز مشرف می‌شود که از نظر انتخاب و کادربندی چندان صحیح به نظر نمی‌آید.
● در نوار کناره صفحه بخش‌های سایت، علاوه بر دسته‌بندی موضوعی به دسته‌بندی جغرافیایی نیز تقسیم شده‌اند.
● امکانات سایت شامل آرشیو برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، دریافت خبر با موبایل و جستجو است. در کادرهای زیرین، صفحه‌ای نیز به آنفولانزای مرغی اختصاص یافته است که مدت‌هاست دیگر در صدر اخبار یا توجهات عمومی قرار ندارد.
● ارزش‌های خبری در بر گیری، تازگی و مجاورت بیشتر از همه در تنظیم خبرها به کار رفته است.

نظرسنجی‌ها در ایران نشان‌گر گرایش روزافزون کاربران اینترنت به اعتماد و بهره‌وری از اینترنت برای کسب اخبار و اطلاعات است (عکس از راحله عسگری‌زاده، زمانه)
جمع‌بندی اولیه
همچنان که جدول دوم نشان می‌دهد، میزان اخبار سیاسی در نیم‌صفحه بالایی سایت گویا و صدای آمریکا بیشتر از بقیه و میزان اخبار و گزارش‌های فرهنگی در سایت‌های صدای آلمان و رادیو زمانه بیشتر از سایر تارنماها بوده است.

جدول دو - بررسی فراوانی سایت‌های مورد بررسی از نظر میزان اخبار سیاسی و فرهنگی؛ ا.ح، ۱۳۸۶ (نسخه بزرگ‌تر)



همچنین خبر مربوط به پاکستان در زمان مورد بررسی در صدر اخبار همه سایت‌ها به جز صدای آلمان و گویا بوده است. اخبار ایران بیش از همه در سایت گویا و سپس در رادیو فردا و رادیو زمانه در کانون توجه بوده است.

بررسی میزان تعامل مخاطبان با محتوای سایت‌های مورد بررسی؛ ا.ح، ۱۳۸۶ (نسخه بزرگ‌تر)
از نظر میزان تعامل مستقیم مخاطب با محتوای سایت، سایت رادیو زمانه بیشترین و سایت گویا کمترین مورد را داشته‌اند (جدول سوم)
به علاوه در زمان مورد بررسی تضاد و مجاورت بیشترین ارزش خبری مورد استفاده در این تارنما‌ها بوده است.
با توجه به ارزیابی بالا، به نظر می‌رسد که هنوز در مقایسه با سایت‌های خبری موفق چون بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی، سایت‌های خبری فارسی از نظر طراحی و محتوا جای کار بسیاری دارند. ضمن آن که مخاطبان سایت‌های خبری فارسی با تنوع قابل توجهی از این سایت‌ها روبه‌رو هستند، همچنان کمبود سایت‌های خبری فارسی مستقل و رقابت جدی‌تر بین آن‌ها و نیز ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب و امکان مشارکت بیشتر مخاطبان قابل مشاهده است.
در این زمینه شاید تحقیقات، بررسی‌ها، ارزیابی‌ها و یا حتی بهره‌برداری از ایده‌های تازه برای افزایش انگیزه، توانایی و یا رقابت‌جویی روزنامه‌نگاران آن لاین ضروری به نظر می‌رسد، امری که با توسعه روزافزون دامنه ارتباطات و بهره‌مندی بیشتر کاربران ایرانی از اینترنت کاملاً حیاتی است.
payam آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

قوانین ارسال
شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید.
شما نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید.
شما نمی توانید فایل پیوست کنید.
شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید.

BB code فعال
شکلک ها فعال
کد [IMG] فعال
کد HTML غیر فعال

مراجعه سریع


ساعت جاری 03:54 AM با تنظیم GMT +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd

Persian Language Powered by Mihan IT