آخرین ارسالات تالار

 
 

بازگشت   فوروم ایران آمریکا > ورود به تالار دانش و فناوری > تالار مهندسی > تالار مهندسی سازه

پاسخ
    نمایش ها: 900 - پاسخ ها: 1  
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 09-05-2012, 11:00 PM   #1
حاجی جفرسون
 
تاریخ عضویت: Sep 2008
محل سکونت: Yankeeland
پست ها: 10,448
تشکرها: 4,128
در 8,038 پست 26,391 بار تشکر شده
Points: 61,444, Level: 100
Points: 61,444, Level: 100 Points: 61,444, Level: 100 Points: 61,444, Level: 100
Activity: 6%
Activity: 6% Activity: 6% Activity: 6%
پیش فرض خطرناک‌ترین اتوبان تهران کجاست؟

یکی از اتوبان‌های زیبای شهر تهران، اتوبان امام علی (ع) است که از بالای بزرگراه ارتش در شمال شرقی تهران آغاز می‌شود و تا نظام آباد ادامه می‌یابد و البته طرح توسعه‌ی آن نیز در دست اجراست.
عصر ايران: یکی از اتوبان‌های زیبای شهر تهران، اتوبان امام علی (ع) است که از بالای بزرگراه ارتش در شمال شرقی تهران آغاز می‌شود و تا نظام آباد ادامه می‌یابد و البته طرح توسعه‌ی آن نیز در دست اجراست.

این اتوبان که نسبت به اکثر اتوبان‌های شهری، تازه ساز است، برغم اهمیت ارتباطی و آراستگی‌اش، یکی از خطرناک‌ترین معابر شهر است.

يکی از علل این خطرناکی، شیب اتوبان است که به ویژه در روزهای بارانی و برفی، احتمال تصادف را تشدید می‌کند.

به علاوه، اتوبان امام علی (ع) را شاید بتوان پیچ در پیچ‌ترین اتوبان شهری تهران نامید، زیرا در بخش عمده‌ای از مسیر آن، نمی‌توان یک یا دو کیلومتر را در مسیر مستقیم رانندگی کرد و مدام باید در پیچ و تاب اتوبان پیچید و جلو رفت.

این نکات به علاوه اندک بودن نسبی بار ترافیک در این اتوبان، باعث شده است تا کنون تصادفات جرحی و فوتی متعددی در آن شکل بگیرد و پلیس نیز که حداکثر سرعت مجاز در اتوبان‌های شهری را 110 کیلومتر اعلام کرده، این رقم را در این اتوبان به 80 کیلومتر در ساعت تقلیل دهد.

با این حال، موارد پیش گفته، تنها وجوه خطرناک این اتوبان نیستند، بلکه رودخانه‌ای که از وسط دو مسیر رفت و برگشت اتوبان می‌گذرد ، مزید بر علت شده است تا رانندگی در اتوبان امام علی(ع)، در حد اعلای خطر باشد و احتمال مرگ به طرز مضاعفی افزایش یابد.

البته شهرداری بخش عمده رودخانه را با سازه‌های بتونی پوشانده است تا از سقوط خودروها در آن جلوگیری کند، ولی در نقاط زیادی از این اتوبان رودخانه سرپوشیده نیست و این احتمال که با کوچکترین تصادف یا انحراف از مسیر، خودروها به رودخانه بتنی سقوط کنند و ضریب آسیب‌شان بالا برود، وجود دارد.

البته احتمالاً این بخش‌های سر باز، بنا به ملاحظاتی فنی برای زمان‌هایی مانند سیل یا جهت لایروبی و نظایر آن باشد، ولی این‌ها دلایل موجهی برای ناامن کردن دائمی اتوبان نیستند و این بخش‌ها را می‌توان با سازه‌های توری - فلزی متحرک که در مواقع نیاز قابل برداشتن و جابجایی باشند، پوشاند.

در صورت افتادن خودرو و سرنشینان در این رودخانه، با توجه به جریان آب در آن که به دلیل شیب رود در برخی نقاط بسیار شدید است، افراد به درون بخش‌های سرپوشیده رودخانه کشیده می‌شوند و عملیات نجات بسیار سخت می‌شود، زیرا قبل از آن باید عملیات تجسس نیز برای یافتن قربانیان صورت گیرد.

آنچه این سناریو را محتمل‌تر و اتوبان را خطرناک‌تر می‌کند، این است که بسیاری از طول مسیر حتی گاردریل هم ندارد و بین خودرویی که با سرعت از اتوبان می‌گذرد و دره بتونی رودخانه، تنها یک خطای کوچک رانندگی و اندکی چمن فاصله است.

متأسفانه تابلوهای هشدار دهنده درباره خطر سقوط در رودخانه هم در این اتوبان نصب نشده است.

جالب توجه اینجاست که بخش‌هایی از روخانه سرپوشیده شده است، اما در بعضی نقاط، کنار رودخانه سرپوشیده گودال‌هایی وجود دارد که سقوط در آنها، احتمال مرگ را شدیداً افزایش می‌دهد.

بی‌گمان می‌توان با تکمیل عملیات پوشش رودخانه - ولو با سازه‌های توری، فلزی و نیز تجهیر همه قسمت‌های اتوبان به گارد ریل یا حفاظ‌های استانداردتری مانند سیم حائل و البته کنترل سرعت در این اتوبان، کاری کرد که مردم این گذرگاه را به همان زیبایی‌اش بشناسند نه به خطرناکی و مرگ آوری‌اش.

حیف است که این همه زحمت و هزینه که برای ساخت اتوبان امام علی (ع) صرف شده، به خاطر مسائلی کوچک و کم هزینه ، هدر رود و این اتوبان، قاتل جان شهروندان شود.
حاجی جفرسون آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
این کاربر از حاجی جفرسون بخاطر ارسال این پست تشکر کرده است :
قدیمی 09-05-2012, 11:15 PM   #2
حاجی جفرسون
 
تاریخ عضویت: Sep 2008
محل سکونت: Yankeeland
پست ها: 10,448
تشکرها: 4,128
در 8,038 پست 26,391 بار تشکر شده
Points: 61,444, Level: 100
Points: 61,444, Level: 100 Points: 61,444, Level: 100 Points: 61,444, Level: 100
Activity: 6%
Activity: 6% Activity: 6% Activity: 6%
پیش فرض پاسخ : خطرناک‌ترین اتوبان تهران کجاست؟

کد خبر: ۱۲۴۷۳۲
۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹

فرارو- جاده قم - گرمسار که قرار بود در طرح حرم تا حرم به عنوان آزادراه افتتاح شود با عجله مسئولان وزارت راه و شهرسازی در فروردین سال 90 به صورت دو لاین افتتاح و قاتل رانندگان و مسافران شد.


به گزارش فرارو به نقل از مهر، فروردین سال 90 مسئولان وزارت راه و شهرسازی جاده قم - گرمسار را که بخشی از اتوبان حرم تا حرم بود به صورت دو باند افتتاح کردند تا زیر بار ترافیک قرار ‌گیرد. البته مسئولان این وزارتخانه برای افتتاح این مسیر عجله داشتند و پیش از اینکه این جاده کامل شود و به تجهیزات ایمنی مجهز شود آن را افتتاح کردند و باعث شدند تنها در 18 ماه بیش از 38 نفر جان خود را در این محور ناایمن از دست بدهند.




تردد روزانه 7 هزار خودرو


به طور میانگین روزانه 7 هزار خودرو از این جاده تردد می‌کنند در حالی که این جاده هیچ مرکز اقامتی، تفریحی و پمپ بنزین ندارد و به دلیل یک نواختی جاده و کویری بودن آن راننده دچار خستگی شده و در کیلومترهای آخر مسیر، کنترل خود را از دست داده و منحرف می‌شود.




به گفته یکی از اهالی روستاهای اطراف این جاده قرار بود مراکز اقامتی بسیاری در طول مسیر افتتاح شود اما با گذشت 18 ماه هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است.




این فرد ادامه می دهد: جاده کویری است و راننده پس از طی نیمی از مسیر دچار یکنواختی و خستگی می‌شود به همین خاطر ما که در 30 کیلومتری قم هستیم هر از چند گاهی شاهد واژگونی یا خارج شدن خودروها از جاده هستیم.




وجود تنها یک کانکس پلیس در جاده


بر اساس قانون باید در ابتدا و انتهای هر آزادراه یا جاده‌ای پاسگاه پلیس راه وجود داشته باشد اما این جاده هنوز با گذشت 18 ماه از افتتاح نه تنها هیچ پاسگاه پلیس راهی ندارد بلکه ماموران پلیس در محدوده استان قم تنها یک کانکس در اختیار دارند.




همین موضوع باعث شده است حضور پلیس در این جاده کمرنگ شده و ماموران به سختی اقدام به انجام ماموریتها کنند. البته شنیده شده که زمین مورد نظر برای ساخت پاسگاه اختصاص یافته است اما باید روند ساخت و تحویل تسریع شود.




دو نقطه حادثه خیز در 50 کیلومتر از جاده مرگ


شاید تصادف خودروی سانتافه با کامیون راه سازی در این جاده که منجر به مرگ 6 سرنشین خودرودر آتش شد یکی از مهمترین حوادث تلخ این جاده باشد. حوادثی که طی 5 روز 12 نفر را به کام مرگ کشاند.




از زمان راه اندازی این جاده تا کنون دو تصادف منجر به آتش سوزی رخ داده است که 12 نفر در آن کشته شدند همچنین براساس آمارها تا کنون 38 نفر جان خود را تنها در محدوده استان قم از دست داده‌اند.




جاده‌ای که امروز به جاده مرگ معروف شده است در کیلومتر 40 تا 50 دارای دو نقطه حادثه خیز است که بیشترین تصادفات منجر به فوت در این محدوده رخ داده است.




سیاسی کاری می‌کنند/ از دست تریلرها خسته شدیم


یکی از اهالی روستای قمرود با انتقاد از راه اندازی این جاده به خبرنگار مهر گفت:‌ قرار بود این مسیر به صورت آزادراه افتتاح شود اما دولت در افتتاح آن عجله کرد در حالی که سیاسی کاریهای بسیاری در این جاده انجام شد. قرار بود تریلی ها در این مسیر تردد نکنند در حالی که راننده‌های تریلی مسیر انحرافی ورود به جاده را فرا گرفته‌اند و یک پاسگاه پلیس راه نیز نمی‌تواند به تنهایی کاری انجام دهد.




رانندگان تریلی برای اینکه بتوانند وارد جاده شوند روستای ما را زیر پا گذشته و هر روز دهها تریلی در این مسیر تردد می‌کنند تا از کیلومتر 30 وارد جاده شوند. بارها میان رانندگان و اهالی درگیری شده است که حتی کار به پلیس و شکایت کشید.




جاده شانه خاکی ندارد/ خودروها واژگون می‌شوند


یکی دیگر از مهمترین ایرادات جاده مرگ این است که به علت عرض کم، شانه خاکی ندارد و به همین دلیل هر راننده‌ای که در حال سبقت از روبرو است هنگام فرار از تصادف واژگون می‌شود. همچنین عرض تریلی هایی که در این مسیر تردد می کنند 2 متر و 70 سانتی متر است و در صورت خرابی یک متر و 20 سانت از جاده را اشغال می‌کنند. نیروهای امدادی نیز برای امدادرسانی در جاده با مشکل روبرو هستند. البته ارتفاع زیاد جاده نیز باعث شده است که خودروها در صورت کوچکترین سانحه از جاده منحرف و واژگون شوند. ارتفاع جاده در برخی از نقاط از جمله چند نقطه حادثه خیز تا 3 متر نیز می رسد.




به گفته یکی از رانندگان فاصله بین پارکینگهای جاده زیاد است و اگر مشکلی برای خودرویی پیش آید و راننده‌‌ای خسته شود باید حداقل بین 15 تا 20 کیلومتر را طی کند تا به پارکینگ برسد.


حاجی جفرسون آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
2 کاربر از حاجی جفرسون بخاطر ارسال این پست تشکر کرده اند:
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

قوانین ارسال
شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید.
شما نمی توانید به موضوعات پاسخ دهید.
شما نمی توانید فایل پیوست کنید.
شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید.

BB code فعال
شکلک ها فعال
کد [IMG] فعال
کد HTML غیر فعال

مراجعه سریع

موضوعات مشابه
موضوع آغازگر موضوع انجمن پاسخ ها آخرین ارسال
هزینه پنج برابری ساخت هر کیلومتر تونل توحید در مقایسه با تونل خرم-زال حسینی تالار دانش و فناوری 5 12-11-2010 12:08 PM
آسیب پذیرترین مناطق تهران در زلزله حسن2568 تالار دانش و فناوری 1 04-22-2010 02:27 PM
تمام سخنان آقای احمدی نژاد در شبکه پنج سیما حاجی جفرسون خبر سیاسی 12 12-09-2009 06:25 PM
تهران ي كه ديگر نيست (ياكريم ها روي شيرواني خانه هاي بازارچه آب منگل)* بامداد بخش اجتماعی 1 12-05-2009 08:38 AM
تمرکز زدایی از تهران یا تمرکز افزایی به تهران؟(اختصاصی فرووم) aHad تحلیل سیاسی 8 11-08-2009 08:52 AM


ساعت جاری 09:08 AM با تنظیم GMT +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd

Persian Language Powered by Mihan IT